Evelien van de Glind
Brand Connection Manager
23 oktober 2018

Fairtrade Original introduceerde als eerste Fairtrade organisatie in 1959 eerlijke handel in Nederland. Bijna 60 jaar later zijn we uitgegroeid tot een gevestigd foodmerk en vind je ons in de meeste supermarktketens in Nederland (en inmiddels ook Duitsland) met zo’n 100 verschillende producten.

Onze producten dragen allemaal het Fairtrade keurmerk van Fairtrade Nederland. Door het keurmerk ontvangen de boeren een eerlijke prijs voor hun producten. De coöperatie ontvangt daar bovenop een Fairtrade ontwikkelingspremie die de groep inzet voor hun ontwikkelingsplannen. Meer informatie over het keurmerk vind op de site van Fairtrade Nederland.

 

Toegevoegde waarde

Naast het keurmerk, werken we actief aan het ontwikkelen van nieuwe en ondersteunen van bestaande handelsketens. Onze missie als merk is om eerlijk eten en drinken bereikbaar te maken voor iedereen, door het ontwikkelen van lokale handelsketens. Het grootste doel is dan ook om producten volledig in het land van herkomst te produceren. Zoals dat bijvoorbeeld voor onze Thaise kruidenpasta’s geldt.

De ingrediënten voor onze Thaise curry’s zijn niet alleen daar verbouwd, maar daar ook bereid tot kruidenpasta en verpakt tot eindproduct. Hierdoor blijft een groter deel van de toegevoegde waarde van een product in het land van herkomst. Neem als voorbeeld onze Thaise Groene Curry: 35% van de consumentadviesprijs blijft in Thailand voor het verbouwen van de Fairtrade ingrediënten, de productie en het verpakken.

Klik hier voor een gedetailleerd beeld van de prijsopbouw van onze Thaise Groene Curry

Original Chain

Deze Thaise handelsketen hebben wij zelf opgezet, waarbij is gezocht naar een boerencoöperatie en producent. In 2011 vonden we een boerengroep in Sisaket die de overstap wilde en kon maken naar fairtrade landbouw. Na vele trainingen over o.a. farm management, vindt de officiële fairtrade certificering van de boerengroep plaats in 2012. In dat jaar startten we met de productie en verkoop van het eerste Thaise product.

Zes jaar na deze introductie is het Oosterse assortiment een groot succes. In de productieketens is veel in gang gezet en het assortiment breidt zich snel uit. Inmiddels zijn we bezig om de keten naast fairtrade ook biologisch te kunnen certificeren. De groep boeren heeft afgelopen jaar vier kassen aangeschaft. De greenhouses worden op virgin land gebouwd, dus grond die nog ongerept en helemaal schoon is. De eerste biologische pepers worden al verbouwd en daar zijn de Thaise boeren trots op. Lees er meer over in deze blog van onze Development Manager Martin Boon.

Youtube video

Positief effect

Het is onze ambitie om positieve impact te realiseren voor boeren, hun gezinnen en de lokale gemeenschap met als uiteindelijk doel dat hun welvaart toeneemt. In 2016 namen wij nog 62 ton groenten en kruiden van de Thaise boerengroep in Sisaket af, terwijl die hoeveelheid in 2017 bijna verdubbelde naar 115 ton. De groep van inmiddels 35 boeren (bijna de helft vrouwen) is uitgegroeid tot een goede en betrouwbare eerste schakel in de internationale keten.

De vaste prijsafspraken en de afnamezekerheid leveren hen een stabiel inkomen op. Daar bovenop ontvangen ze als groep een ontwikkelingspremie van 15%, die ze gebruiken voor belangrijke investeringen in hun bedrijfsvoering. Ze investeren in organisatieopbouw, trainingen ter verbetering van de landbouwpraktijk en recentelijk organiseerden ze een studietour rondom het verbouwen van biologische kruiden in kassen. Ze voelen zich meer verbonden met elkaar, leren van elkaar binnen de groep en met de partners in de handelsketen.

Bekijk hier hoe wij een eerlijke handelsketen hebben gebouwd in Thailand en deze blijven ontwikkelen.

Meer weten over onze handelsketens? Lees hier ons jaarverslag 2017.

Deel dit verhaal:


Door:
Evelien van de Glind
Brand Connection Manager
Onze winst is een beter leven voor de mensen met wie we samenwerken
Lees meer over ons.