Lekker ingewikkeld
Martin Boon
Development Manager
25 september 2013

Soms zijn de trajecten die we doorlopen met onze handelspartners behoorlijk ingewikkeld. Maar toch alle inzet waard, zoals wanneer er een unieke fairtrade culinaire lijn uit voortkomt. Lekker ingewikkeld, kun je ook zeggen.

In mijn vorige blog schreef ik over mijn bezoek aan de Thaise ananasboeren en de fabriek die hun vruchten inblikt. Ananas in blik is relatief eenvoudig als het gaat om de keten van boer naar eindproduct . Het gaat tenslotte maar om 1 ingrediënt. Bij onze culinaire producten zoals de kruidenpasta’s en woksauzen, die we ook als gereed product in Thailand inkopen, ligt het heel wat complexer.

Boeren die voorheen nog nooit van eerlijke handel hadden gehoord, werden nu uitgenodigd om fairtrade te gaan

Om deze producten in een fairtrade variant te ontwikkelen, gingen de Thaise consultant en ik een paar jaar geleden op zoek naar boeren die sojabonen, chillies en suikerriet verbouwen. Boeren die voorheen nog nooit van eerlijke handel hadden gehoord, werden nu uitgenodigd om fairtrade te gaan. Daar is ondernemerschap bij de boeren voor nodig. Zij zijn pioniers die hard moeten werken om zich de vele fairtrade standaarden eigen te maken. Organisatievorming, administratie, milieu, besteding van de ontwikkelingspremie: zo maar wat onderwerpen die aan bod komen.

En ook in dit traject hebben we de medewerking van de producent van het eindproduct hard nodig. KRS Spicy Food, een middelgrote fabriek nabij Bangkok die sauzen en curries produceert, is in dit opzicht een geweldig bedrijf. De boerengroepen die de fairtrade ingrediënten leveren, zijn intussen gecertificeerd.

Eenmaal fairtrade, altijd fairtrade?

Zo simpel is het ook hier, net als bij de ananas, niet. Er blijft altijd werk aan de winkel. Zo leveren de boeren in Sisaket in het Noordoosten van Thailand intussen ook fairtrade citroengras, sjalotjes en galangal, een gembervariant. En elk jaar is er weer een nieuwe fairtrade inspectie. Daarin moeten ze laten zien dat er voortgang wordt geboekt in hun ontwikkelingsplan.

Thailand zet zich terecht op de kaart als The Kitchen of the World. Ik vind het heel prettig werken met de mensen daar en zie het als een succes dat het is gelukt de verfijnde Thaise keuken in een fairtrade variant op de Nederlandse winkelschappen te krijgen. Ik ben alweer druk met nieuwe ketens, want er zijn nog veel meer mogelijkheden. Wordt vervolgd!

Deel dit verhaal:


Door:
Martin Boon
Development Manager
Waar smaak begint
Lees meer over ons.