Fairtrade Original
Evelien van de Glind
Brand Connection Manager
09 april 2018

Het is feest, want we hebben een nieuw jasje! Met een spiksplinternieuwe merkstijl, nieuw logo en andere verpakkingen willen we je nog beter ons unieke en ‘original’ verhaal vertellen. De allereerste Fairtrade Original producten in hun nieuwe verpakking zijn nu in de winkel te vinden.

Nieuw logo, vormgeving en tone of voice

Wist je dat wij in 1973 de allereerste fairtrade koffie ter wereld kochten van boeren in Guatemala? En dat wij in Thailand, Sri Lanka en Indonesië boeren én verwerkers bij elkaar brengen om nieuwe fairtrade producten te ontwikkelen? Dat doen we met een missie, namelijk eerlijk eten en drinken bereikbaar maken voor iedereen door het ontwikkelen van lokale handelsketens. Om meer te kunnen beteken voor de makers van onze producten moeten wij verder groeien. Nog meer mensen enthousiast maken over onze producten door ons Original verhaal te vertellen; dé reden achter ons nieuwe jasje.

Met onze nieuwe look and feel leggen we de verbinding tussen boeren en verwerkers, onszelf en iedereen die er aan de Nederlandse keukentafel van geniet. Wij kunnen er heel veel over vertellen, maar laat je vooral meeslepen door de mooie foto’s en de teksten die je meenemen naar de plek waar de producten worden geproduceerd. Deze zijn terug te vinden op de verpakkingen, maar ook op onze website, in de nieuwsbrief en op alle social media kanalen. Wij zijn benieuwd wat je ervan vindt!

 

Het 'Original' verhaal

For people. Not for profit
Wist je dat wij het enige non-profit merk in de supermarkt zijn? Onze winst zit namelijk niet in de verkoop van onze producten, maar in een beter leven voor de mensen met wie wij samenwerken.

Samen? Ja echt samen. We komen bij hen over de vloer en delen kennis. Wij kennen de smaak van Nederland, zij weten hoe je de beste ingrediënten verbouwd en hebben de recepten om er lekkere gerechten van te maken.Deze manier van samenwerken is uniek en betekent winst voor iedereen. De boeren en verwerkers krijgen een eerlijke prijs en vertrouwen in de toekomst. En iedereen die onze producten koopt, weet dat die producten altijd eerlijk zijn en stuk voor stuk van goede kwaliteit.

 

Original sinds 1959

In 1959 begon Fairtrade Original oprichter Paul Meijs als pionier met eerlijk handel. Geen hulp maar handel was het credo. Toen wij begonnen had niemand van eerlijke handel gehoord. Het was een echte sprong in het diepe vanuit de overtuiging dat je mensen pas echt een toekomst geeft als ze zelf hun eigen geld kunnen verdienen. Die overtuiging geeft ons de kracht om te blijven vernieuwen en continue te werken aan het opzetten van eerlijke handelsketens wereldwijd.

 

Het was een echte sprong in het diepe vanuit de overtuiging dat je mensen pas echt een toekomst geeft als ze zelf hun eigen geld kunnen verdienen.

Original Chain 

Faitrade Original gaat verder dan het fairtrade keurmerk en onderscheid zich door mensen bij elkaar te brengen en helpt hen coöperaties te vormen, op te leiden en fairtrade gecertificeerd te worden. Wist je dat sommige Fairtrade Original producten eerst zónder keurmerk op de markt komen? De eerste boeren die ingrediënten voor een nieuw product leveren, steken hun nek uit. Zij zijn de echte pioniers en moeten veel doen om het Fairtrade certificaat te krijgen. Deze inspanningen belonen wij vanaf het begin. Dus deze boeren ontvangen al direct de extra premie. De ingrediënten worden in het land van herkomst verbouwd, bereid volgens lokaal recept en verpakt, om zoveel mogelijk toegevoegde waarde lokaal te realiseren. Zo is er een nieuwe eerlijke keten opgezet in Thailand voor Thaise Currypasta’s en in Sri Lanka voor kokosmelk.

Deel dit verhaal:


Door:
Evelien van de Glind
Brand Connection Manager
Op weg naar een leefbaar inkomen voor boeren
Lees meer over ons.