Fairtrade Original in 1 minuut

HEEL EERLIJK. ECHT LEKKER.

Laten zien, proeven en ruiken dat ’t anders kan, dat is wat we doen. Want met onze originele producten tover je de lekkerste gerechten op tafel. Net zo makkelijk. Met een snufje van daar en een vleugje van hier. En met meer smaak en minder ongelijkheid. Want met een naam als Fairtrade Original, hoeven we je niet uit te leggen dat we aan eerlijke handel doen. Iedereen verdient een leefbaar inkomen. Punt. Heel eerlijk. Echt lekker. Fairtrade Original. 

Missie

Mogen we even opscheppen? Wij zijn the original’, de eerste Fairtrade organisatie ter wereld! Bij ons gaat dat verder dan eerlijke prijzen. Wij gaan voor samenwerking. En we gaan voor fantastisch lekker en voor lekker origineel. Op smaak gebracht met een snufje van hier en een vleugje van daar. We verbeteren het leven van steeds meer mensen met impactvolle projecten. Het gaat ons namelijk niet om de winst. Onze missie is: samen werken aan een leefbaar inkomen voor boeren

Onze historie

Original sinds 1959

1959

Een bevlogen begin

Enny Wolak (l) is jong en idealistisch. Dus wil ze iets doen voor mensen die het slechter hebben dan zij. Ze zamelt geld in voor ondervoede kinderen op Sicilië. Samen met Paul Meijs (r) start ze SOS: Komitee Steun Onderontwikkelde Streken.
Fairtrade Original
1973

Eerste eerlijke koffie

“Je kunt veel beter op een eerlijke manier handel voeren dan dat je giften schenkt”. Paul Meijs heeft een vernieuwende visie (en hij kan nog goed organiseren ook). Hij brengt zijn visie zelf in de praktijk. Want hij koopt 50.000 kilo ‘eerlijke’ koffie in, waarvoor hij zelf garant staat. Zonder te weten aan wie hij die gaat verkopen. Dan moet je wel lef hebben! Het blijkt het begin van een beweging die zich over de hele wereld verspreidt.
Paul Meijs met 50 ton eerlijke koffie
1988

De start van het Fairtrade keurmerk

Max Havelaar lanceert het eerste fairtrade keurmerk! Vanaf dat moment kan iedereen zien: voor dit product krijgen boeren en verwerkers een eerlijke prijs. Je vindt het keurmerk nog steeds op al onze producten.
Keurmerk Max Havelaar
1994

Fair Trade

Waarom zouden alleen koffieboeren een eerlijke prijs verdienen? Goede vraag! We openen onze eigen winkels en verkopen behalve koffie allerlei fairtrade producten: thee, honing, chocolade, kleding en zelfs eerlijke voetballen. We zoeken een eigentijdse naam en kiezen voor ‘Fair Trade’. Dat werd snel een begrip.
Fairtrade shop
2006

Op naar de supermarkt!

Hoe meer mensen in aanraking komen met fairtrade producten, hoe beter. Dus gaan we onze producten in de supermarkt verkopen. Ons merk krijgt de naam ‘Fairtrade Original’ en al onze producten krijgen ook meteen een goede make-over. Begin 2006 liggen bij Albert Heijn en Super de Boer 15 verschillende Fairtrade Original producten in de schappen. En nu? Loop een willekeurige supermarkt binnen en je ziet dat we heel veel lekkere dingen maken (en heel veel dingen lekker maken).
Supermarkt hagelslag in het schap
2016

1,6 miljoen blikjes kokosmelk

De verkoopcijfers knallen omhoog. Een teken dat steeds meer mensen voor Fairtrade Original kiezen en de kwaliteit van de producten waarderen. Voorbeeldje? We verkopen in 2016 meer dan 1.600.000 blikjes Kokosmelk 400 ML. Een record!
kokosmelk
2017

Samen? Echt samen!

Onze Aziatische productlijn bestaat al vijf jaar. Een succes dat we danken aan onze samenwerking met mensen uit landen als Thailand en Sri Lanka! Want het zijn hun recepten en het is hun kennis over de ingrediënten die ons inspireren. En waaraan jij al die super smakelijke gerechten te danken hebt.
Kruidenboerinnen Khun Orapin en Khun Orachan in Nederland op bezoek
2019

Waar smaak begint

Smaak begint bij de oorsprong. Daar waar het zaadje de grond in gaat. Waar tropische regenbuien de rijstvelden onder water zetten. Waar de zon de ananassen rijpt. Dus verpakken en bereiden we alle ingrediënten zo dicht mogelijk bij de oogst. We zetten nog sterker in op fairtrade ketens en veranderen onze slogan van ‘For people. Not for profit’ in ‘Waar smaak begint’.
Fairtrade Original - tomatenboer in Marokko
2023

Eerlijke koffie 50 jaar

Nog steeds verdienen koffieboeren te weinig aan hun koffie. In 2023 lanceerden we de campagne: ‘Wake Up! Sta op voor eerlijke koffie’ omdat we ons al 50 jaar inzetten voor het verbeteren van de leefomstandigheden van koffieboeren. Koffiedrinkers werd gevraagd of zij met ons opstaan voor eerlijke koffie.
2024

Heel eerlijk. Echt lekker.

Heel eerlijk? Soms zijn we zo hard bezig met werken aan een leefbaar inkomen voor boeren en verwerkers dat we vergeten dat we echt (heel erg!) lekkere producten maken. Voor traditionele recepten, snelle maaltijden tot fusion fridays. Allemaal met een vleugje van daar en een snufje van hier. Dus zetten we ze zo in de spotlights dat heel Nederland trek krijgt in Fairtrade Original.
Onze werkwijze

Original chain

Onze mensen

Onze winst is een beter leven voor de mensen met wie wij samenwerken

Food for thought

Fairtrade Original is een merk met eigen producten. Er zijn twee stichtingen waar ‘Fairtrade’ in de naamgeving voorkomt: Fairtrade Original en Fairtrade Max Havelaar. Beide zetten we ons voor 100% en zonder winstoogmerk in voor eerlijke handel met kleine boeren in ontwikkelingslanden. Wel hebben we allebei een andere rol. Fairtrade Original ontwikkelt en verkoopt producten. Het is een foodmerk. Max Havelaar certificeert producten in Nederland die aan de internationale Fairtrade voorwaarden voldoen.

We hebben verschillende keurmerken en certificaten waaronder: Fairtrade, Skal Biocontrole, Vegan, ISO 22000 en daarnaast  ontvingen we in 2021 ook een B Corp Certificering. Lees alles over deze keurmerken en certificaten in deze blog.