Tessa Stolwijk
Campaign & content manager
07 mei 2024
Fairtrade Original laat al jaren zien dat het anders kan in de keten én de keuken. Het foodmerk met een missie wil nu de merkbekendheid significant vergroten en een aantrekkelijke positie in het hoofd (en hart) van de doelgroep claimen. In samenwerking met Gardeners werd de merkstrategie aangescherpt, waaronder de tone of voice, tagline en branding. De nieuwe tagline vertelt precies wat het merk is: ‘Heel eerlijk. Echt lekker.’ In een smaakvolle abri-campagne wordt Fairtrade Original vanaf deze week voorgeschoteld aan Nederland. Mét een beetje fusion.  

 

Fun. Fusion. Fairtrade Original

Fairtrade Original is een foodmerk met een missie: samen werken aan een leefbaar inkomen voor boeren. Het foodmerk laat zien, ruiken en proeven dat het anders kan. Met meer smaak en minder ongelijkheid. En met een snufje van daar en een vleugje van hier. De ‘Fun. Fusion. Fairtrade Original.’ campagne moet de consument stimuleren om op avontuur te gaan in de keuken, zonder daar al te veel moeite voor te hoeven doen. Dat gerecht wat je altijd al maakt, maar dan net even anders. De fun & fusion gerechten zijn onder andere terug te zien op abri’s in de grote steden.

De go-to gerechten van Nederlanders

Voorafgaand aan de campagne werd Nederland middels een onderzoek gevraagd naar wat hun zeven go to gerechten zijn. De top drie? Pasta, AVG en nasi. En je raadt het al: wraps, salade en soep stonden ook hoog. Deze gerechten vormden de basis om in samenwerking met Scrambled nieuwe gerechten te ontwikkelen. Zo werd de klassieke curry met kip en champignons, geflipt naar een spaghetti met rode curry balletjes. En romige aardappel-maissoep met chorizo werd geflipt naar rode bietensalade met halloumi en kokos-kruidendressing.
Felice Uiterwijk (Marketing Manager Fairtrade Original): “We hebben de afgelopen maanden intensief met Gardeners samengewerkt en zijn erg blij met deze campagne als eindresultaat! We zijn gestart met het aanscherpen van onze merkstrategie, waarbij we op zoek zijn gegaan naar een positionering die bij ons past en tegelijk onderscheidend is. Het was hierin heel fijn om samen te werken met een partner die ons als foodmerk met een missie goed begrijpt en tegelijkertijd ook de doorvertaling kan maken naar een creatief concept. Het eindresultaat is kleurrijk, opvallend en verrassend waarmee we als duurzame speler in de wereldkeuken klaar zijn voor de toekomst!”
Credits:
Merkstrategie & concept: Gardeners
Productie: Gardeners
Productie maatschappij: Scrambled
Fotografie: Scrambled
Design: Matthew Van Ede Van Der Pals
Animatie: Tessa Doet – Motion Design

 

 

Over Fairtrade Original

Fairtrade Original maakt samen met boeren en fabrikanten in Afrika, Azië en Zuid-Amerika de lekkerste producten. De producten worden zoveel mogelijk daar bereid en verpakt. En de winst wordt geïnvesteerd in projecten die bijdragen aan de missie: samen werken aan een leefbaar inkomen voor boeren. Fairtrade Original is in 2023 voor het zesde jaar op rij uitgeroepen tot het meest inspirerende foodmerk in de Inspirerende 40, een initiatief van Synergie. Daarnaast is het merk sinds 2021 B Corp gecertificeerd. Heel eerlijk. Echt lekker. Fairtrade Original.

Deel dit verhaal:


Door:
Tessa Stolwijk
Campaign & content manager
Onze winst is een beter leven voor de mensen met wie we samenwerken
Lees meer over ons.