Tessa Stolwijk
Campaign & content manager
30 juni 2022

Culemborg, donderdag 30 juni 2022 – Fairtrade Original brengt verandering in het Indonesische schap met de introductie van vegan, Fairtrade krupuk bij Albert Heijn en Picnic. De vegan krupuk smaakt en kraakt net als traditionele brosse krupuk, maar bevat geen gemalen garnalen en geen kunstmatige toevoegingen. De echte grote verandering zit hem in het feit dat Fairtrade Original de eerste organisatie wereldwijd is die cassave Fairtrade laat certificeren.  

Knapperige krupuk uit Indonesië 

In het Nederlandse schap vindt de consument al diverse varianten kroepoek, maar nog geen vegan én Fairtrade krupuk. Fairtrade Original onderstreept dan ook de nauwe samenwerking met de Indonesische boeren door dicht bij de origine te blijven met de naamgeving. Het product draagt haar originele naam vanuit het Bahasa. Officieel schrijf je ‘kerupuk’, maar op straat spreekt men van ‘krupuk’. De Nederlandse consument kan met deze introductie nu genieten van krupuk in twee smaken: pittig en mild. Anders dan de cassave doet vermoeden, smaakt en kraakt deze vegan krupuk wel net als traditionele garnalenkroepoek, terwijl het geen toegevoegde geur-, kleur- en smaakstoffen bevat. 

Beloond met een Vegan Food Award in Duitsland 

Eerder lanceerde Fairtrade Original haar krupuk al bij ruim 500 winkels van REWE in Duitsland. De krupuk werd met open armen ontvangen door onze Duitse buren en zelfs enkele maanden na de introductie al beloond met een Vegan Food Award 2022 (van PETA Deutschland). In Nederland is de krupuk op dit moment verkrijgbaar bij de grote Albert Heijn winkels en online, via de Picnic app en in de schappen bij de WAAR winkels en de Wereldwinkels.  

De eerste organisatie ter wereld die cassava Fairtrade laat certificeren  

Fairtrade Original is trots dat de krupuk nu zowel op de Nederlandse als Duitse markt verkrijgbaar is, zodat de Fairtrade boeren een eerlijke prijs ontvangen in tegenstelling tot de lage lokale verkoopprijs voor cassave. Met de opzet van deze eerlijke cassave-keten wil het foodmerk verandering teweegbrengen. De Indonesische boeren hebben onder begeleiding van een lokale Fairtrade Original consultant het Fairtrade certificeringstraject succesvol doorlopen. Ze krijgen nu een Fairtrade premie voor hun product en periodieke training, waarmee zij bedrijfsontwikkeling kunnen doorvoeren. Daarnaast biedt dit hen de mogelijkheid om hun cassave ook aan andere bedrijven te verkopen met een Fairtrade premie.  

Een duurzame afweging  

Fairtrade Original probeert altijd om haar producten lokaal te verwerken en verpakken om zoveel mogelijk van de opbrengsten in het land zelf te houden. Voor Krupuk is dit helaas geen duurzame optie. In Indonesië wordt het zongedroogde cassavemeel vermengd met specerijen en worden er kleine schijfjes van gemaakt. Deze schijfjes worden in bulk naar Nederland vervoerd en hier afgebakken tot krokante krupuk. Als dat afbakken al in Indonesië gebeurt, dan zou Fairtrade Original gebakken lucht vervoeren en daarmee zorgen voor een onnodig hoge CO2 uitstoot. Doordat deze laatste stap in Nederland plaatsvindt gaat er tevens geen tijd van de houdbaarheid verloren en is de voorraad is beter beheersbaar. Een belangrijke afweging bij het tegengaan van foodwaste.  

Deel dit verhaal:


Door:
Tessa Stolwijk
Campaign & content manager
Onze winst is een beter leven voor de mensen met wie we samenwerken
Lees meer over ons.